Euro Toques Polska - Marek Rybacki w Danii

Reportaż z pobytu na szkoleniu w Danii, w ramach nagrody za zwycięstwo w Kulinarnym Pucharze Polski 2012, podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Po analizie propozycji złożonych przez biuro Kulinarnego Pucharu Polski zdecydowaliśmy się na wyjazd do Danii.

Plan pobytu zakładał szkolenia w różnych restauracjach, także z Gwiazdkami Michelina oraz zwiedzanie różnych zakładów zajmujących się produkcją dla gastronomii.

Plan zakładał także zrobienie własnego piwa oraz zwiedzanie winiarni i różnych browarów charakterystycznych dla tego regionu Europy. Zbyszek niestety z przyczyn niezależnych od niego musiał zrezygnować z praktyki aczkolwiek do końca jego wyjazd stał pod znakiem zapytania. Jako tłumacz i kierowca wyprawą pokierował Jean Bos.

Podróż przebiegła bardzo sprawnie i w niespełna 10 godzin byliśmy już w Odense.
To był nasz punk wypadowy na całą Danię. Mieszkaliśmy w hotelu Cobbin który w zupełności spełniał nasze oczekiwania i jak przystało na dobry hotel recepcja służyła pomocą zawsze kiedy mieliśmy pytania lub wątpliwości w różnych kwestiach.

Pierwszego dnia zaczęliśmy od produkcji własnego piwa. Kilka kolejnych dni spędziliśmy w restauracji Alfred&Kamila gdzie szef kuchni i właściciel lokalu Brian Matzen wraz ze swoim zespołem powitał nas wręcz po przyjacielsku.

Zostaliśmy wraz z Jeanem od razu zaproszeni do uczestniczenia w pracy w kuchni.
Brian przedstawił nam strategię działania jego restauracji oraz opowiedział jaką kuchnię i potrawy preferują jego gości. Restauracji posiada jedną Gwiazdkę Michelina.

Organizacja pracy, sposoby doboru menu i składników troszkę nas zaskoczył, aczkolwiek sprawdzał się za każdym razem. Menu składało się najczęściej z przystawki, dwóch dań gorących i deseru. Tylko w piątek restauracja była otwarta dla wszystkich gości. w pozostałe dni obsługiwaliśmy tylko rezerwacje / bagatela 150 – 200 osób /

W czasie wolnym zwiedzaliśmy winnice i browary produkujące regionalne wina i piwa poznając przy okazji sposoby organizacji pracy, dystrybucji i reklamy.

Jeden dzień spędziliśmy w kantynie firmy Nowo Nordisk gdzie wspólnie z załogą kuchni przygotowaliśmy kilkaset posiłków dla pracowników tej firmy.

Ciekawym doświadczeniem była także wizyta w szkole gastronomicznej Kold College w Odense. Sposób edukacji młodzieży jak również struktury organizacyjne szkoły są wyjątkowo skuteczne w późniejszej pracy zawodowej młodych adeptów sztuki kulinarnej.

Ostatnie kilka dni spędziliśmy w jednej z najlepszych restauracji sushi w Danii.
Tą restauracją była Goma. Miałem okazję oprócz robienia sushi nauczyć się także przygotowywania ciekawych dań z kuchni regionalnej jak również poznałem trendy, jakie obowiązują w duńskich restauracjach.

Wraz z Jeanem i Finem Ravn, współorganizatorem naszej wyprawy, odwiedziliśmy także kilka różnych restauracji degustując specjały duńskiej kuchni.
Zwiedzaliśmy również Kopenhagę. Jej starówkę i port. Nie obyło się także bez degustacji potraw w kilku restauracjach.

Jak zwykle to co piękne trwało zbyt krótko. Pobyt w Daniu uważam za bardzo udany.
Chciałbym podziękować organizatorom wyjazdy za bardzo pouczającą i ciekawą praktykę.
Specjalne podziękowania kieruję do MTP, Jeana Bos i Fina Ravn za bardzo dobrą organizację mojego pobytu na duńskiej ziemi.